KRAV TIL VEILEDNING

Retningslinjer og kriterier for godkjenning av veiledning i klinisk sexologi. Gjelder ved søknad om autorisering som klinisk sexolog NACS.

1. Krav til veiledningen

Hovedområdet for den sexologiske veiledningen er det kliniske sexologiske arbeidet som utføres av kandidaten.

Veiledningen har 4 hovedformål:

  • Utvikle ferdigheter ved å hjelpe kandidaten til å anvende relevant sexologisk kunnskap i sitt sexologiske arbeid.
  • Bidra til faglig og personlig modning ved å hjelpe kandidaten til å integrere sexologisk kunnskap i sin egen faglige og personlige utvikling.
  • Bidra til personlig og profesjonell utvikling ved å hjelpe kandidaten til å utvikle ny sexologisk kompetanse gjennom refleksjon over tidligere praksis.
  • Utvikle gode holdninger, noe som særlig kommer til utrykk gjennom respekt for andre menneskers grenser og vilje til vedvarende å arbeide for å øke sin egen faglige kunnskap.


Ved oppstart av veiledningen kan det være hensiktsmessig at kandidaten formulerer en to-delt målsetting:

  • Læringsmål: angi hvilke ferdigheter og kunnskaper kandidaten har som mål å lære/tilegne seg i løpet av veiledningsprosessen.
  • Modning og integrasjon; angi hvilken personlig og faglig utvikling kandidaten ønsker å gjennomgå i løpet av veiledningen.

Veileder og veiland har et gjensidig ansvar for å undersøke hvorvidt veiledningen kan inngå i en søknad om NACS-autorisasjon.

Veileder og veiland har et gjensidig ansvar for å ta opp eventuelle vanskeligheter som kan oppstå i en veiledningsrelasjon.


2. Prosessorientert veiledning

Veiledning i klinisk sexologi er prosessorientert og skjer fortrinnsvis i gruppe, men kan også skje individuelt. Det finnes mange metoder og modeller for veiledning; dette tilpasses i forhold til målsettingen og opplegget for veiledningen.

Veiledning for kandidater som søker autorisasjon, er kunnskaps- og ferdighetsorientert, med vekt på kandidatens evne til å tilegne seg og integrere faglig kunnskap i sin profesjonelle så vel som personlige utvikling. Som læringsmetode skiller denne veiledningen seg fra den kunnskapsformidlingen som skjer i en undervisningssituasjon, ved at veiledningen særlig fokuserer på hvordan kunnskapen kan internaliseres og transformeres til faglig forsvarlig praksis hos kandidaten.

Prosessorientert veiledning forutsetter at det er én hovedveileder som følger kandidaten gjennom veiledningsprosessen. I enkelte tilfeller kan kandidaten ha et ønske om å bli veiledet av andre enn sin hovedveileder - f.eks. for å skaffe seg kunnskap på et spesialområde, bli kjent med andre måter å gjennomføre veiledning på, osv. Dette er mulig dersom den andre veilederen (bi-veilederen) fyller de formelle kvalifikasjonskravene til veiledere, at omfanget ikke overstiger 1/3-del av det samlede timetallet, og at hovedveileder mottar en kortfattet, skriftlig eller muntlig avslutningsrapport fra bi-veileder med vekt på informasjon som kan ha betydning for spørsmålet om godkjenning av kandidaten.


3. Andre bestemmelser rundt veiledning

For kandidater som ønsker å bli autorisert klinisk sexolog NACS er veiledningskravet 100 timer i gruppe eller 60 timer individuelt. Inntil 50 % av veiledningstimene kan skje per video, mens de resterende veiledningstimene må skje ved fysisk oppmøte.

Veiledningen skal være relatert til eget sexologisk arbeid slik det er beskrevet i kravene for autorisering. Veiledningen skal ha skjedd etter påbegynt sexologistudie.

Deltagelse i SSA/SAR regnes ikke som veiledning.